Wednesday, May 26, 2010

KEBESARAN JIWA SALMAN AL FARISI



Salman Al Farisi tergolong salah seorang sahabat akrab Rasulullah saw. Beliau berasal dari negeri Farsi dan merupakan salah seorang dari kumpulan orang-orang islam yang permulaan. Pernah dimasa hidupnya Salman Al Farisi ini telah diberi jawatan sebagai amir atau gabenor di salah sebuah jajahan takluk Islam. Namun demikian, kedudukannya itu sedikit pun tidak mengubah peribadinya yang sangat penyantun, rendah diri serta zuhud terhadap kemewahan dunia. Oleh keranan keadaan hidupnya yang sangat sederhana itu sukar sekali orang lain mengenalinya sebagai gabenor di wilayah itu.

Pada suatu hari adalah diriwayatkan bahawa seorang rakyat awam tanpa mengenali Salman terus menariknya secara kasar lalu menyuruhnya melakukan suatu kerja yang berat untuknya. Orang itu menjumpai Salman Al Farisi yang tidak dikenalinya itu dijalanan. Ia mempunyai sebuah karung besar berisi rumput lalu menyuruh Salman Al Farisi memikulnya hingga ke rumahnya. Maka Salman yang berhati mulia itu tanpa banyak soal pun terus memikulnya sambil berjalan.

Kebetulan sedang mereka berjalan dijalanraya itu, lalulah seorang lelaki lain sambil mengucapkan Assalamualaikum kepada Salman Al Farisi. Salman lantas membalas salam orang yang dikenalinya itu. Oleh kerana terkejut melihat gabenornya memikul karung itu, maka orang yang mengenali Salman itu terus menanyakan orang lelaki yang berjalan bersama gabenor nya itu, "Wahai Tuan...tahukah tuan bahawa orang yang memikul karung itu adalah Salman Al Farisi...amir negeri kita ini?"

Wah..tentu terkejut sekali lelaki itu mendengarkan perkataan orang itu. Apa lagi bila dikenangnya bahawa orang yang telah dikasarinya itu adalah gabenornya sendiri. Maka dia pun lantas meminta maaf lalu meminta Salman menurunkan karung yang sedang dipikulnya itu. Tetapi Salman menjawab, "Oh tidak mengapa tuan, biarlah saya pikul karung ini sehingga sampai ke rumah tuan.

Demikianlah ketinggian budi Salman Al Farisi, salah seorang sahabat besar Rasulullah saw.

8 comments:

Mario said...

thanks sbb sudi singgh...

Reen said...

ade lagik ke pemimpin cam tuh skarg neh?
yg menghambakan rakyat lagik ade la!
terima kaseh!
^^

acik mimi said...

singgah blog yg penuh dgn infomasi yang bagus-bagus

Aidi-Safuan said...

alhamdulillah. buat kerja biar sampai habis. bagusnya... :)

Anonymous said...

dewasa ini sangat sulit menemukan orang yang berjiwa besar, btw nice posting

honda said...

hello...my best friend..visit you here...

Om Rame said...

suLit rasanya mendapatkan orang yang memiLiki pribadi seperti daLam tuLisannya kak mimi.
terima kasih kak mimi atas iLmu, sangat bermanfaat.
mohon maaf saya baru sempat berkunjung.

mimi said...

Terima kasih semua sudi singgah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...