Tuesday, May 18, 2010

MENGKEBUMIKAN BABI HUTAN



Seorang kanak-kanak datang mengadap Rasulullah SAW sambil menangis. Hal itu menghairankan Rasulullah yang sedang duduk bersama sahabat-sahabatnya.

"Mengapa engkau menangis anakku?" tanya Rasulullah.

"Ayahku telah meninggal, tapi tidak seorang pun datang melawat. Aku tidak mempunyai kain kafan. Siapakah yang akan memandikan ayahku dan mengkebumikannya? tanya anak itu.

Lalu, Nabi menyuruh Abu Bakar dan Umar pergi melihat jenazah tersebut. Kedua mereka amat terkejut setelah melihat mayat itu sudah bertukar menjadi babi hutan. Mereka pun segerea pergi memberitahu Rasulullah.

Maka, Rasulullah datang sendiri ke rumah anak itu. Baginda berdoa kepada Allah sehingga babi hutan itu bertukar menjadi jenazah manusia. Kemudian, Rasulullah menyembahyangkan jenazah tersebut. Ketika jenazah itu hendak dikebumikan, ia berubah menjadi babi hutan semula.

Melihat kejadian itu, Rasulullah bertanya kepada kanak-kanak tersebut, apakah yang dilakukan oleh ayahnya sewaktu hidupnya.

"Ayahku tidak pernah mengerjakan solat sepanjang hidupnya," jawab anak itu. Kemudian Rasulullah bersabda keapda para sahabatnya. "Para sahabat lihatlah sendiri. Begitulah akibatnya, bila orang meninggalkan solat selama hidupnya. Ia akan menjadi babi hutan di hari kiamat."

4 comments:

Anonymous said...

terimakasih sahabat sudah mengingatkan kita ... ! salam

Cikgu Kini said...

pic header blog kak mimi dah pn tersangkut di blog farisazmi.blogspot.com.

Sy pn nk mintak jugak kak mimi utk melakukan perkara yg sama.. hrap boleh ek..

nie imejnya
http://i286.photobucket.com/albums/ll90/rismi90/acrosszealotbrain.png

linkkan ke http://farisazmi.blogspot.com

terima kasih...
bantu membantu amalan mulia

NurSya said...

thanx kak mimi koz sharing:)

very good info..same2 la kite mnjage solat :)

Dzasc Skachers said...

terima kasih sangat2 membantu dan memberi semangat dalam melakukan ibadah kepada Allah.. semoga kita tidak ditempatkan seperti itu :-)amienn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...