Monday, May 17, 2010

SEDEKAH YANG PALING MURAH



Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu,"Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki , Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan ubahlah roman mukamu. Kau tahu, Rasulullah adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. Wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah.Sebagaimana kata Rasulullah,"Sesungguhnya Allah itu indah dan mencintai keindahan."Namun demikian tidak berarti Islam mengajarkan kemewahan. Islam justeru menganjurkan kesederhanaan. Baik dalam berpakaian, merias tubuh maupun dalam sikap hidup sehari-hari. Nabi sendiri jubahnya seringkali sudah luntur warnanya tapi senantiasa bersih. Umar bin Khattab walaupun jawatannya kalifah, pakaiannya sangat sederhana dan bertambal-tambal. Tetapi keserasian selalu dijaga. Sikapnya ramah, wajahnya senantiasa mengulum senyum bersahabat. Roman mukanya berseri.Tak heran jika Imam Hasan Al Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah roman muka yang ramah dan penuh senyum. Bahkan Rasulullah menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya. Demikian pula seorang suami atau seorang isteri. Alangkah celakanya rumah tangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Sebab tak ada persoalan yang diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan ketegangan. Dalam hati yang tenang, pikiran yang dingin dan wajah cerah, Insya Allah, apapun persoalannya nescaya dapat diatasi. Inilah yang dinamakan keluarga sakinah, yang didalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang."Anda ingin beramal soleh...?

12 comments:

Soumboy said...

memang benar...

mungkin salah satu hadis(aku lupa) yang bunyinya:
senyum adalah ibadah.

merupakan bukti kalau rosul tidak pernah bermuka masam.
;)

brijakartaveteran said...

setiap permasalahan akan terlihat ringan apabila kita hadapi dengan senyum ...!

tehr said...

senyum...

orang paling kaya masih memerlukannya
orang paling miskin pun boleh memberikannya

Mario said...

senyum2 selalu...hehe

Mia Liana said...

senyum itu satu sedekah... kalau xdapat nak sedekah yang lain2.. senyum ajelah

Nuraisyyah said...

heheh..aisya pon nk bg senyuman gak kat sni..heheh..klau senyum mase BW bleh x?? hikhik..


p/s --> smile owez k.. :)

Lina Gustina said...

setuju sekali...
Mari perbanyak senyum :)

Chaon Cornerz said...

senyuman seindah suria.. hehhe..

ZouL said...

post menarik...teruskan usaha...av a nice day

REMEDY said...

Sekarang ni remedy tengah senyum untuk mimi...nampak tak? nice entri mimi

Abu Luqman said...

salam kak mimi.. saya dah try pakai httml tak leh..melainkan coy je baru boleh...untuk apa ye..pasang baner tu...Qamaruz ada saya tengok dia pasang...nanti kawan tanya nak jawab apa.. Plzs jawab ye..kalau saja untuk member no hal punya..masalah nak letak mcm mana je..terima kasih

YuSeNzE - KniGhT said...

Bersama senyuman kutitipkan...
Kulewati persada maya ini,
Merenung ke dalam diri sendiri,
Moga muhasabah terbuka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...