Sunday, April 1, 2012

APA ITU DOMAIN

 DOMAIN
APA ITU  DOMAIN....

Sebelum mengulas lebih panjang lebar lagi tentang PARK DOMAIN...mari kita mengenali dulu apa itu domain

Domain adalah alamat unik sesebuah website mimi beri contoh  www.cikgudahlia.com   dan biasanya kita akan menyebut da cikgudahlia tanpa (www.) domain hanyalah nama yang kita pilih berdasarkan apa yang kita hendak ...jika kita berminat pada kereta boleh memilih nama kereta atau
sebagainya...Nama yang sesuai dan baik merupakan faktor penting dalam mana menentukan isi blog atau sesuatu website tersebut.

Domain  adalah nama unik yang digunakan untuk mengidentifikasi server komputer di jaringan komputer yang tergabung dalam internet.
Domain tidak akan berfungsi tanpa HOSTING www.cikgudahlia.com tidak akan berfungsi tanpa hosting...Apakah itu hosting...?

Hosting (disebut juga Web Hosting / sewa hosting) adalah penyewaan tempat untuk menampung data-data yang diperlukan oleh sebuah website dan sehingga dapat diakses oleh Internet. Data disini  berupa file, gambar, email, aplikasi/program/script dan database.







Pengertian Hosting dapat diibaratkan sebagai contoh berikut; sebuah website diibaratkan sama dengan kios/ruangan di Mall.
 Mall menyewakan ruangan, infrastruktur, listrik, telepon dan fasili lainnya agar orang-orang dapat menjalankan aktiviti perniagaan.... Setiap kios pengelolanya dapat berbeza, dekorasinya berlainan dan beroperasi masing-masing dengan caranya sendiri. Dalam hal ini kios atau ruangan yang disewa tentu mempunyai batasan ruangan (mis: 10m x 7m) dan maksimum adalah besarnya gedung Mall tersebut.

Sedikit info yang dapat di kongsikan disini dari mimi... jadi dengan adanya hosting www.cikgudahlia.com dapat di akses dan dapat kita lihat sampai dengan adanya hosting ..

8 comments:

Cikgu Dahlia said...

takde hal mimi, saya oke je :D

mimi said...

terima kasih daun keladi....
maafkan mimi jika ada terkasar dalam post mimi tu...

Sungai Awan said...

Kunjungan balasan sahabatku

Anonymous said...

Dewasa XXXNew blog :
http://aed280e5.allanalpass.com
http://xaijo.com/land?new-qz.html
http://blog.erolove.in/land?new-lv.html
http://amateur.erolove.in/pagecb.html
http://shop.xaijo.com/?new-sk.html
http://intimcity.org/in.htm?profile-sp&wm=2020890811

mimi said...

terima kasih sahabtku TOMO

Ckin Kembaq said...

guna blogspot je..hehe

Sungai Awan said...

kunjungan balasan sob

mimi said...

@Tomo... Thanks sahabat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...