Monday, April 22, 2013

PENGAJARAN

Ilmu metafizik juga turut merangkumi perihal-perihal ghaib dan perkara mistik. Sumber yang tepat di dalam merungkai permasalahan ini hanyalah sumber wahyu. Ini kerana hanya Allah yg mengetahui benda yang ghaib. Ini dijelaskan di dalam banyak ayat-ayat al-Quran. Antaranya adalah firman Allah:

قُل لَّا يَعۡلَمُ مَن فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ ٱلۡغَيۡبَ إِلَّا ٱللَّهُ‌ۚ 
Maksudnya: "Katakanlah: "Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah", dan mereka tidak mengetahui bila mereka akan dibangkitkan."
(Surah an-Naml 27:65)

Bila orang cakap, saka itu tak boleh keluar kalau kita tak buat itu ini ... yang mana akhirnya kita pula terpaksa jumpa bomoh, gunakan sihir atau benda yang syirik untuk buang saka tersebut. Ada pula orang yang cakap kalau hantu tu nak itu ini, kita kena bagi dia makan, darah, atau sebagainya. Persoalannya, siapa yang tentukan semua ini? Tak usahlah kita percaya kepada dakwaan semua ini yang hanya boleh membawa kepada kerosakan aqidah.

Ingatlah, sumber yang tepat di dalam permasalahan metafizik hanyalah sumber wahyu iaitu al-Quran ataupun as-Sunnah. Selain dari itu, cakap bomoh, pakar mistik, atau sesiapa sahaja yang berkaitan, semua itu hanyalah sangkaan semata-mata. Jawapan yang paling tepat adalah, kembalilah kepada al-Quran dan as-Sunnah. Allah berfirman:

إِنَّهُ ۥ لَيۡسَ لَهُ ۥ سُلۡطَـٰنٌ عَلَى ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَڪَّلُونَ
Maksudnya: "Sesungguhnya syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhannya."
(Surah an-Nahl 16:99)

Maka tingkatkanlah keimanan dan tawakkal kepada Allah SWT. Pelajarilah doa-doa yang tsabit dengan sunnah yang Nabi SAW ajarkan untuk mengatasi masalah ini. Wallahu a'lam

1 comment:

TiranaAduka said...

jalan2 hujung minggu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...