Monday, April 22, 2013

Velentine's Day Haram menyambut Bagi Umat Islam

Umum masyarakat mengetahui Valentine's Day merupakan suatu sambutan Hari Kekasih yang disambut pada 14hb Februari setiap tahun. Kita juga tahu bahawa sambutan ini bukanlah budaya Islam mahupun budaya masyarakat timur. Sambutan ini adalah merupakan pengaruh barat yang bersangkut paut dengan agama Kristian.

Siapakah sebenarnya Valentine?
Terdapat sebilangan yang menyambut Hari Kekasih ini tidak pernah tahu akan asal usul hari Valentine dan siapakah yang dimaksudkan dengan Valentine ini dan mengapa ia dinamakan sebagai Hari Kekasih. Oleh sebab inilah mereka berterusan menyambut Hari Kekasih tanpa rasa bersalah.

Menurut Gereja Katolik, sekurang-kurangnya terdapat 3 orang berbeza yang bernama Valentine atau Valentinus yang dikaitkan dengan upacara ini. Mengikut salah satu kisah antara ketiganya, terdapat seorang yang bernama Valentine telah dipenjarakan dan ketika di dalam penjara, dia telah jatuh cinta dengan seorang gadis muda yang dipercayai merupakan anak kepada pegawai penjara tersebut. Sebelum hari kematiannya dipercayai dia telah menulis surat cinta buat kekasihnya.1

Benar atau tidak kisah tersebut, Valentine's Day ini adalah jelas bukan budaya Islam dan sambutan ini WAJIB dijauhi dan ditinggalkan apatah lagi kerana ia bersangkut paut dengan agama lain.

HARAM menyambut Valentine's Day
Di dalam khutbah Jumaat pada 11 Februari lepas di kedua-dua negeri iaitu Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah disampaikan dan diingatkan lagi bahawa HARAM menyambut sambutan Hari Kekasih ini.

"Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan dan juga Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor telah memutuskan bahawa amalan merayakan Valentine 's Day adalah haram kerana tidak pernah dianjurkan oIeh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya juga bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oIeh Islam."2

Apakah yang dimaksudkan menyambut Valentine?
Sambutan Hari Valentine ini kebiasaannya akan dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti kemaksiatan. Pasangan kekasih akan keluar dating, berkirim bunga, kad ucapan dan sebagainya dan terdapat pula yang diakhiri dengan ZINA.

Ada pula pasangan yang mungkin mengatakan mereka hanya sekadar bertukar ucapan'I love you' di hari Valentine. Persoalannya mengapa perlu dispesifikkan pada hari Valentine? Mengapa tidak diucapkan di hari-hari lain? Mungkin ada yang menjawab kerana ia adalah Hari Kekasih. Hari Kekasih siapa? Paderi Kristian? Jika mereka mengetahuinya sekalipun kebanyakan mereka (orang Islam yang menyambut) tidak tergamak untuk mengakui hakikat tersebut.

Menyambut Valentine's Day merosakkan akidah
Sambutan ini juga boleh merosakkan akidah seorang muslim. Ini kerana kita ditegah untuk menyambut apa sahaja sambutan yang berkaitan dengan agama lain kerana ia juga termasuk di dalam kategori menyerupai kaum tersebut. Di dalam satu hadis popular, Rasulullah SAW bersabda,

"Barangsiapa meniru sesuatu (pelakuan) umat, mereka tergolong di kalangan mereka."3

Marilah berubah ke arah kebaikan
Buat sahabat dan bagi mereka yang pernah menyambut sambutan sebegini, marilah berubah serta bertaubat dan menuju ke arah kebaikan. Tiada manusia yang terlepas dari melakukan kesalahan dan kadang kala ia akibat kejahilan (kurang ilmu pengetahuan) kita di dalam perihal agama. Jika tidak kita sendiri kaum muslimin menegakkan apa yang telah disyariatkan Islam, kepada siapa lagi kita kita harus pertanggungjawabkan. Kita marah apabila umat lain menindas orang Islam, akan tetapi apa gunanya jika kita sendiri pula yang mencabul kehormatan agama ini.

Wallahu a’lam.

1 comment:

TiranaAduka said...

tak sambut velentine day la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...